Vladimir Ćosić: Niko nema tapiju na dobru ideju

Bez ikakve sumnje, SoMo Borac, godišnje okupljanje digitalnih profesionalaca na Weekend Media Festivalu, na kojem se nagrađuju najbolji regionalni digitalni projekti, jedno je od "najgotivnijih" (namerno upotrebljen srpski sleng izraz) strukovnih godišnjih okupljanja u našem regionu. Iz mnogo razloga

Piše: Vladimir Ćosić, kreativni direktor McCann Beograd

Za razliku od većine ostalih takmičenja iz sfere oglašavanja, SoMo Borac krasi nepretencioznost stvari u nastajanju, energija mladih ljudi neopterećenih takmičarskim nasleđem velikih agencija, te vrlo specifična, opuštena atmosfera koja neupućene posmatrače po interakciji, dobacivanju i "loženju" pre može podsetiti na atmosferu NBA utakmica, rokenrol koncerata ili religioznih okupljanja opskurnih konfesija (u najpozitivnijem smislu te reči).

Vladimir Ćosić, Creative Director McCann Beograd

Ove godine je na festival prijavljeno oko 120 radova u 8 kreativno smišljenih kategorija, ako se ne varam. Pored toga što su prijave besplatne za sve agencije ili klijente iz regiona, ovome je svakako doprinelo i povećano interesovanje za ovu vrstu oglašavanja, od strane klijenata i agencija (kao i sve prethodno izrečeno). Naravno, ovo povećano interesovanje prate i malo veći budžeti i mnogo veća očekivanja.

Po mom mišljenju, u finale su ušli ubedljivo najbolji radovi od onih koji su prijavljeni, i čini mi se, i da sam bio jedini član žirija, da ne bih birao drugačije. Još jedna izvrsna stvar u vezi sa ovim festivalom (smotrom, okupljanjem, prezentacijom ili kako god drugačije da ga zovemo), jeste apsolutno nepristrasan način žiriranja u kojem glasa online relativno veliki broj potpuno različitih članova žirija, sa nemogućnošću da se glasa za sopstveni rad. U ovakvoj postavci, nemoguće je uticati na glasanje na bilo koji način.

Zbog toga izabrani radovi potpuno odslikavaju unapred postavljene kriterijume: kreativnost ideje, kvalitet egzekucije i ostvarene rezultate. Ovog puta, čak ni veličina ni budžeti klijenata nisu bitno uticali na rezultat. Zato su se među pobednicima našli klijenti za koje ranije možda niste čuli: Drina Plastika, Moje Znanje, itd.

E, sad, o kvalitetu finalista i pobedničkih radova u odnosu na digitalne kampanje iz visoko razvijenih delova sveta je svakako moguće diskutovati. S obirom na to da nisam očekivao mnogo, lično sam bio poprilično pozitivno iznenađen mnogim prijavljenim radovima. Po mom mišljenju, najjača konkurencija je bila u kategorijama Somo Content, Viralni Block Buster i Somo Tech. Region je očigledno u centar svog fokusa stavio stvari koje su zaista najbitnije u digitalnom okruženju, te je content zaista ekstremno zanimljiv (iako smo pobedili mi, mislim na rad agencije McCann Beograd, oba konkurenta su bila bar podjednako dobra), virali su bez foliranja viralni do te mere da bih određene video materijale i sam podelio na svom FB profilu (izvrsne kampanje Imaga i Ovationa), a u finalu Somo Techa su se našla tri ozbiljno inovativna rada (kapa dole kolegama iz Pristopa). Naravno, i finalisti i pobednici ostalih kategorija zaslužuju sve čestitke, ali za mene, ove tri kategorije su ove godine "ukrale šou" i, nadam se, definisale ono što bih ja voleo da su trendovi za godine koje predstoje.

Iako je na prvi pogled zanimljiva činjenica da su svi ovogodišnji finalisti iz Slovenije, Hrvatske i Srbije (izuzev kampanje za One Telecom iz Makedonije, ako se ne varam), rekao bih da je u pitanju puka koincidencija, te da se ne treba zavaravati. Kvalitet radova u regionu poprilično je ujednačen i ne treba da čudi ukoliko se u predstojećim godinama situacija potpuno preokrene. Ovog puta, odlučivale su nijanse.

Ono što je takođe zanimljivo, i rekao bih ne nevažno, jeste da je ove godine broj finalista iz tzv. "native digital" agencija gotovo jednak sa onima koje se neretko nazivaju "tradicionalnim" agencijama, i taj me podatak veoma raduje. Apsolutno je super da na dobre ideje niko nema tapiju, te da one mogu doći iz bilo kog (zdravog) okruženja. Mnoge ideje koje su krenule iz digitalnog okruženja su dobile svoj ishod u offline medijima, i obrnuto. Za mene, to je jedini način napretka i jednog i drugog "sveta" oglašavanja. Mediji će u budućnosti, bez ikakve sumnje, morati da se prilagođavaju kreativnoj ideji, a ne obrnuto. I jedino ovakav pristup će omogućiti pun efekat na željeni auditorijum.

Iz lične perspektive, i bez želje da zvučim patetično, zaista sam polaskan pozivom na ovogodišnji SoMo Borac. Lepa je privilegija biti svedok i učesnik nastajanja čitavog novog kreativnog polja, u momentu kada se to dešava.

Zato ću i sledeće godine sa zadovoljstvom prihvatiti ovaj poziv.

Ako me budu zvali, naravno.

Intervju je objavljen na portalu Media Marketing

"I&F McCann Grupa" jedna je od vodećih komunikacijskih mreža u Jugoistočnoj Evropi uspešno posluje u osam zemlja: Srbiji, Makedoniji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Albaniji, Hrvatskoj, Sloveniji i Bugarskoj. Međunarodnim, regionalnim i lokalnim klijentima pruža najkvalitetnija strateška i kreativna rešenja za razvoj brendova, kroz sve kanale komunikacije. Agencije koje posluju u okviru "I&F McCann Grupe" deo su "McCann Worldgroup" (www.mccannworldgroup.com), jedne od najvećih međunarodnih mreža, koja danas posluje u više od 120 zemalja sveta, sa tradicijom dugom čak 111 godina, koja posluje u sastavu "Interpublic Group of Companies" (www.interpublic.com), najstarije američke multinacionalne komunikacijske korporacije, sa sedištem u Njujorku.