Tijana Škorić Tomić: "Truth Well Told" stoji iza našeg uspeha

Intervju: Diplomacy and Commerce, dodatak Secret Formula of Communication
Sagovornik: Tijana Škorić Tomić, izvršna direktorka I&F McCann Grupe

Nedavno ste proširili poslovanje na Skandinaviju i postali jedna od najvećih partnera agencija u McCann Worlgroup. Šta ova akvizicija znači za vaše poslovanje i pozicioniranje na tržištu?

Naša poslovna filozofija se zasniva na razvoju. A kada kažem razvoj mislim na geografski razvoj, ali i razvoj usluga, znanja, klijenata i naravno ljudi. Kada smo interno razgovarali o razvoju, uvek smo želeli da proširimo naše usluge van granica našeg regiona. Nakon dvadeset godina saradnje, IPG i McCann Worldgroup su bili veoma zadovoljni sa onim što su gospodin Šaper i naš tim uradili u jugoistočnoj Evropi, pa su odlučili da ponude I&F McCann Grupi sličan poslovni model u Skandinaviji. Zamisao je bila da se na efikasan način međusobno poveže posao i iskustvo naše agencije na jugu i severu Evrope. Kada analizirate našu industriju, naša tržišta su veoma slična. Mnoge stvari nas povezuju i vidimo priliku da pomoću raznolikog i talentovanog tima ljudi dalje unapredimo naše usluge brendiranja, strategije i dizajna, ali i da više radimo na primeni uspešnog nordijskog poslovanja u našim agencijama. I na kraju, što ne znači da je najmanje važno, želimo da predstavimo poslovnoj zajednici dobrobiti investiranja u Srbiju i naš region.

Kako u vremenu globalizacije industrije odmeravate odnos globalnog i lokalnog u pristupu tržištu i šta će vam u tom smislu doneti skandinavsko iskustvo?

Principi rada isti su kao i u svakoj agenciji McCann bilo gde u svetu i to je naša prednost. Naše strateško opredeljenje je da kombinujemo najbolje od lokalnog i globalnog, i to implementiramo u našem poslovanju. To je jedini način da zaista uspete i oformite tim koji će uvek odgovoriti na zadatak naših klijenata, bilo da su u Srbiji ili npr. u Švedskoj.

Skandinavsko iskustvo može samo da nam dalje pomogne u razvoju. Težili smo da budemo uvek najbolji a ne najveći, i sa proširenjem poslovanja u Skandinaviju dobijamo nove servise koje nemamo u našem portfoliju, kao npr. McCann Health, specijalizovana agencija za healthcare ili Scandinavian Design Group koja je prepoznata po vrhunskom dizajnu. Sa njihovim specijalizovanim pristupom u određenim segmentima, mislim da postajemo vrlo konkurentni i da kompanijama možemo pružiti uslugu koja dubinski poznaje kretanja u određenim industrijskim granama. A isto tako kroz integrisanu uslugu imamo mogućnost da na jednom mestu odgovorimo na potrebe svih naših klijenata. Takođe, kroz različite edukativne programe planiramo razmenu talenata i znanja. Potencijal je veliki, samo je potrebno iskoristiti sve na pravi način, biti temeljan i raditi na duge staze.

Kako u vremenu globalizacije industrije odmeravate odnos globalnog i lokalnog u pristupu tržištu i šta će vam u tom smislu doneti skandinavsko iskustvo?

Strukturne promene se događaju sve vreme. Advertajzing industrija je prvo krenula sa full service agencijama, nakon čega su usledile specijalizovane agencije. Sada izgleda kao da smo se vratili na početak, sa poboljšanom verzijom full service modela agencija. Digital je imao veliki uticaj na naš svet, i svedoci smo neverovatne sinergije kreativnosti i tehnologije koja utiče da se poslovni modeli brzo menjaju. Jedan od odgovora jeste konsolidacija. Mi smo agencija koja povezuje dva modela – preduzetništvo i međunarodnu mrežu. To našoj agenciji daje inicijativu, fleksibilnost i odgovornost, faktore koji su važni u poslovnom okruženju koje se konstantno menja. Za nas, to je model za advertajzing koji donosi sigurnu dobit. Teško je predvideti šta će se dogoditi sutra, ali kada imate viziju i pratite svoj put, mnogo je lakše prilagoditi se budućnosti.

Koliko je u Srbiji vaša industrija prepoznata kao izvozna snaga zemlje?

Ni u regionu ni u Srbiji nije dovoljno prepoznat potencijal kreativne industrije. Kreativnost je pokretač ekonomskog rasta i ključni je strateški resurs za povećanje konkurentnosti u ekonomiji zasnovanoj na znanju. Zbog toga radimo na regionalnom nivou, zajedno sa svim advertajzing udruženjima, na promovisanju potencijala i doprinosa kreativne industrije. Advertajzing industrija predstavlja glavni motor rasta kulturnih i kreativnih industrija u Evropi i po prihodima i po broju ljudi koje zapošljava, i snažan zamajac rasta zemalja Zapadnog Balkana. Rast kulturnih i kreativnih industrija otvara mogućnost za Srbiju i zemlje u regionu da se mnogo brže integrišu u evropske privredne i kulturne tokove, jer svoj uspeh baziraju na inovativnosti i kreativnosti, i izvozu usluga sa visokom dodatom vrednošću, a ne na jeftinoj radnoj snazi.

Koliko bi kreativne industrije mogle doprineti rastu srpskog BDP i koja iskustva i ekspertizu bi I&F McCann Grupa mogao da ponudi u tom smislu?

Na svetskom nivou podaci analize E&Y pokazuju da kulturne i kreativne industrije (CCI) učestvuju u globalnom GDP-iju sa 3%, a u zapošljavanju sa 1%. U našoj zemlji, prema poslednjim podacima PKS-a, kreativne industrije učestvuju sa oko 4% u stvaranju GDP-ija. Kreativne industrije su najbrže rastući segment srpske privrede sa preko 65% rasta izvoza u periodu 2008–2012. godina. I što je najbitnije, doprinose ukupnoj zaposlenosti sa 4%. Ponosna sam što I&F McCann Grupa u regionu jugoistočne Evrope zapošljava oko 400 talentovanih visokoobrazovanih ljudi, koji mogu da rade bilo gde u svetu, ali su odlučili da rade kod nas. Sve ovo potvrda je značaja naše industrije koja pokreće i druge privredne grane i značajan je zamajac sveukupnog razvoja.

Koje su tajne formule komunikacija I&F McCann Grupe?

U jednoj rečenici, koje se držimo od nastanka McCann Worldgroup pre više od jednog veka: “Truth well told”.

I&F McCann Grupa jedan je od vodećih komunikacionih sistema koji 20 godina uspešno posluje u 12 zemlja jugo istočne Evrope i nordijske regije. Naš posvećen tim čini 600 talentovanih profesionalaca, koji svakodnevno sarađuju na integraciji marketinških kampanja, promotivnih aktivnosti, organizaciji događaja, dizajnu, planiranju i zakupu medijskog prostora, PR, produkciji, komunikaciji u oblasti zdravstva, kreiranju TV sadržaja,kao i na svim formama digitalnog marketinga. Agencije koje posluju u okviru I&F McCann Grupe deo su McCann Worldgroup (www.mccannworldgroup.com),jedne od najvećih svetskih agencijskih mreža,osnovane 1902.godine koja posluje u više od 120 zemalja sveta, i u vlasništvu je Interpublic Group (IPG) (www.interpublic.com) sa sedištem u Njujorku.