U Srbiji je online oglašavanje na relativno niskom nivou, što smatram izuzetnom prilikom za sve koji vole nepredvidljivost i dinamiku, sa svim svojim vrlinama i manama
Razgovarao: Ekrem Dupanović
Rođena je u Beogradu, završila je politikologiju na Političkim naukama, govori engleski, francuski i španski i radi u agenciji Universal Media na poziciji Digital Account Managera. To bi onako, u jednom dahu, bila Tamara Dutina, mlada liderica o kojoj govorimo danas.
Tamara ima šest godina profesionalnog iskustva, od čega pet u agencijskom svijetu. Nakon web stranice Srbijanet.rs, radila je u digitalnoj marketinškoj agenciji Fastbridge, gdje je stekla iskustvo u media planiranju, Google oglašavanju te community i client managementu, radeći sa klijentima od pivarske do IT industrije. Dodatno iskustvo u oblasti digitalnog marketinga Tamara je stekla u agenciji Media Jobs, nakon koje se, prije tačno godinu dana, pridružila digital timu agencije Universal Media na poziciji Digital Account Managera. Među klijentima koje trenutno vodi su Carlsberg, Delhaize i Banca Intesa, a zadužena je i za regionalnu koordinaciju L'Oreal i Vichy.
U komunikacijskoj ste industriji zato što volite taj posao ili zato što jednostavno nešto morate raditi?
Definitivno jer volim ovaj posao. Tip sam osobe koji se posvećuje svemu što radi, a ne bih se posvetila bilo čemu, već samo aktivnostima koje smatram da su izazovne, produktivne i korisne za mene. Počela sam iz radoznalosti i želje da proverim da li je ova industrija onakva kakvom sam je zamišljala. Ispostavilo se da je mnogo više od toga, što je dobro jer bi plan B, naspram ovoga, bio „nešto što moram raditi“.
Šta vas je najviše privuklo digitalu, šta je to „više od toga“ u čemu ste pronašli strast koja vas drži?
Kompleksnost. Ovo verovatno kažu sve moje kolege, ali u ovom poslu nikad vam ne može biti dosadno, jer se noviteti u inventaru, mogućnostima targetiranja, kreative, merenja i tako dalje, dešavaju maltene na dnevnom nivou. Samim tim, kada se završe redovne obaveze, uvek možete sesti i testirati nešto novo i, zašto da ne, biti prvi na tržištu.
Vodite neke od najznačajnijih klijenata agencije Universal Media. Znam da je svaki klijent važan i izazovan, ali ipak koja vam je kampanja do sada ostala najviše u sjećanju?
Svaki klijent i svaka kampanja su svet za sebe, iako proces od brifa do same egzekucije uvek izgleda isto. Teško mi je da izdvojim konkretan projekat, jer su naši klijenti uvek spremni na testiranje novih i zanimljivih stvari pa mnogo kampanja ostane u sjećanju kao neki mini-case. Ipak, ovo leto su obeležili Tuborg Colors, kampanja koja se istakla po svojoj složenosti i multi channel-ingu, kao i kampanja za nagradnu igru Guarana Play and Win, koja je ostvarila zaista sjajne rezultate.
Šta mladi lideri trebaju naučiti i neizostavno usvojiti od svojih starijih kolega?
Ako imate sreće da se učite i radite sa inspirativnim ljudima, kao što sam je ja imala i još je imam, smatram da je potrebno u potpunosti posmatrati njihov rad i način na koji funkcionišu u najrazličitijim situacijama. Naročito onda kada nisu svesni da su „na skeneru“. Važno je u potpunosti upijati sve, dodavajući ili oduzimajući stalno elemente sopstvenoj menadžerskoj ličnosti – kako one koji su nam po profesiji potrebni, tako i one koji odgovaraju našoj ličnosti i karakteru. Odnos prema poslu je najvrednije što se može usvojiti od iskusnijih kolega, jer postavlja osnove za dalji profesionalni razvoj.
A šta bi obavezno trebali odbaciti iz tog nasljeđa?
Svaki stav koji se vremenom pokaže kao prevaziđen.
Znanje i iskustvo: šta je važnije i kako na najbolji način ispreplesti ta dva neizostavna aspekta rada i kreativnosti?
Znanje je moć, ali za mene je iskustvo ipak vrednije. Oduvek sam bila pristalica prakse naspram teorije, prosto jer želim da primenim ono što sam naučila. U suprotnom postoji mogućnost da moje znanje ostaje na nivou koji me ne zadovoljava, a samo iskustvom mogu da se poučim i da postojeće znanje obogatim i unapredim. Ova dva elementa svakako su nerazdvojna, a u zavisnosti od toga šta je cilj i konkretan zadatak, nametnuće se i koji od njih treba da prevagne.
Šta savjetujete svojim vršnjacima? Da vam se pridruže u ovoj industriji ili da pokušaju naći bolji posao?
U Srbiji je online oglašavanje još uvek na relativno niskom nivou, što smatram izuzetnom prilikom. Zato svim ljudima koji vole nepredvidljivost i dinamiku, sa svim svojim manama i vrlinama, svakako preporučujem da se pridruže ovoj indutriji. Pogotovo zato što imaju priliku da je oblikuju i zaista budu deo njenog daljeg razvoja. S druge strane, ako niste borac i niste spremni da pređete „extra mile“, bolje je fokusirati se na industrije koje su mirnije i manje zahtevne.
Kažete da je u Srbiji online oglašavanje na niskom nivou. Šta treba uraditi da se to stanje popravi, da stvari krenu brže naprijed.
Online u Srbiji, pa i regionu, je na niskom nivou u odnosu na neke zapadne zemlje od kojih inovacije dolaze i na koje se ugledamo. Situacija je takva usled različitih okolnosti i specifičnosti koje se razlikuju od tržišta do tržišta. U Srbiji je TV i dalje medij broj jedan i tako će ostati još neko vreme. Ali svi trendovi su pozitivni, digital raste i jasno je da će prešišati print u narednim godinama i postati medij broj dva. Sve ide svojim prirodnim tokom, srpsko tržište usvaja onoliko koliko trenutno može da iznese i brzina kojom se rast dešava nije presudna. Bitno je da se on neće zaustavljati.
Kako vizionirate budućnost komunikacijske industrije?
Rekla bih da je budućnost već tu i svedoci smo redovnih promena koje se u velikoj meri daju predvideti. Iz ove perspektive, sve ide ka personalizaciji poruke koju potrošač dobija od brenda, kao i više cost-efficient pristupu koji je jedini ispravan i merljiv.
Tekst je objavljen na portalu Media Marketing
"I&F McCann Grupa" jedna je od vodećih komunikacijskih mreža u Jugoistočnoj Evropi uspešno posluje u osam zemlja: Srbiji, Makedoniji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Albaniji, Hrvatskoj, Sloveniji i Bugarskoj. Međunarodnim, regionalnim i lokalnim klijentima pruža najkvalitetnija strateška i kreativna rešenja za razvoj brendova, kroz sve kanale komunikacije. Agencije koje posluju u okviru "I&F McCann Grupe" deo su "McCann Worldgroup" (www.mccannworldgroup.com), jedne od najvećih međunarodnih mreža, koja danas posluje u više od 120 zemalja sveta, sa tradicijom dugom čak 111 godina, koja posluje u sastavu "Interpublic Group of Companies" (www.interpublic.com), najstarije američke multinacionalne komunikacijske korporacije, sa sedištem u Njujorku.